Nowy nadzór pedagogiczny wprowadza istotne zmiany w ewaluacji zewnętrznej

Wyniki ewaluacji będą przesądzały o spełnieniu lub niespełnieniu każdego z badanych wymagań na poziomie podstawowym. Wiąże się to z odstąpieniem od dotychczasowego literowego wskazywania poziomu ich spełniania. Takie zmiany wprowadza rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym, które obowiązuje od 1 września. Nowe regulacje wpływają na działanie szkoły, a także na obowiązki dyrektora, które już w tym roku szkolnym należy wziąć pod uwagę. 

3 zadania dyrektora szkoły, z której uczeń odchodzi, oraz 7 dyrektora, który przyjmuje ucznia

Aby od nowego roku szkolnego dyrektor szkoły mógł zgodnie z przepisami podejmować decyzje o przyjęciu ucznia do szkoły, powinien dokładnie poznać zasady i warunki przechodzeni uczniów ze szkół tego samego, jak i innego typu. Przyjęcie ucznia do szkoły w trakcie roku szkolnego wiąże się bowiem z pozyskaniem przez dyrektora odpowiedniej dokumentacji. Może się wiązać także z przeprowadzeniem zmian organizacyjnych pracy szkoły, jeśli będzie to uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

11 zmian w treści i sposobie spełniania wymagań dotyczących szkół

Nadając wymaganiom rangę odrębnego rozporządzenia, podkreślono, że ich spełnianie jest obowiązkowe. Nowe regulacje wytyczają kierunek działania szkół i placówek, stanowiąc dla nich – obok podstawy programowej – drugi ważny dokument programowy. Zmiany w stosunku do poprzedniego brzmienia są niewielkie. Należy jednak zwrócić uwagę na sposób spełniania poszczególnych wymagań.