Dyrektorzy muszą wziąć pod uwagę nowe zasady rekrutacji do szkół

Od stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać jednolite zasady i terminy rekrutacji do szkół. Oznacza to, że dyrektorzy muszą przeprowadzić rekrutację na rok szkolny 2016/2017 według nowych przepisów. Muszą także uwzględnić nowe regulacje dotyczące zadań komisji rekrutacyjnej.

Do końca grudnia szkoły powinny założyć profil informacyjny dotyczący e-zwolnień

Od nowego roku zwolnienia lekarskie będą mogły być wystawiane w formie elektronicznej. W związku z tym do 31 grudnia br. wszyscy płatnicy składek zatrudniający co najmniej pięć osób mają obowiązek założenia profilu informacyjnego. Dotyczy to także placówek oświatowych, w tym niepublicznych.

Bieżące potrzeby szkoły będą decydować o podziale środków na doskonalenie zawodowe

Dyrektor nie będzie już sporządzał wieloletniego planu doskonalenia nauczycieli, a składany przez niego wniosek będzie uwzględniał aktualne potrzeby szkoły. Taką zmianę przewidują nowe przepisy dotyczące podziału środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

Od nowego roku można skorzystać z godzinowego zwolnienia na opiekę także przy niepełnym pensum

Od 2 stycznia 2016 r. wchodzą w życie zmiany dotyczące uprawnień rodzicielskich pracowników. Nowości obejmują m.in. zwolnienie z tytułu opieki nad dzieckiem, które pracownik będzie mógł wykorzystać również w wymiarze godzinowym. Nowe przepisy dotyczą także nauczycieli i to zarówno tych zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin, jak i w niepełnym, czy uzupełniających pensum.

Indywidualizacja pracy z uczniami należy do obowiązków całego zespołu pedagogicznego

Indywidualizacja pracy obejmuje nie tylko uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – wszyscy uczniowie wymagają od nauczycieli podmiotowego podejścia. Dlatego też dyrektor powinien wspomagać zespół pedagogiczny w odpowiednim rozpoznawaniu potrzeb uczniów. W tym celu może m.in. wykorzystać zewnętrzne wspomaganie, które od 1 stycznia 2016 r. będą prowadzić placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, a także biblioteki pedagogiczne.

Dodatkowe zatrudnienie w związku z organizacją kształcenia dla ucznia z orzeczeniem nie zawsze będzie uzasadnione

Rozważając możliwość zatrudnienia dodatkowej osoby dla ucznia niepełnosprawnego, dyrektor szkoły powinien dokonać analizy potrzeb dziecka i zasobów szkoły, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Może się bowiem okazać, że takie zatrudnienie wcale nie będzie konieczne.