Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego – zasady działalności

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać rozporządzenie dotyczące Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego. Określa ono m.in. tryb wyznaczania składu kolegium, w tym warunki jakie musi spełniać kandydat. W jaki sposób będzie funkcjonowało kolegium i kto może zostać arbitrem – podpowiadamy w tekście!

Jakie zmiany nastąpią w systemie informacji oświatowej

Zmiany proponowane w nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej to m.in. nowa architektura SIO, nowy sposób komunikacji z bazą danych, usprawnienia funkcjonowania systemu oraz uproszczenie zakresu gromadzonych danych. Podpowiadamy, co jeszcze może się zmienić.

Jaką subwencję na przyszły rok przewiduje projekt ustawy budżetowej

Projekt ustawy budżetowej przewiduje zwiększenie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. W stosunku do wstępnego projektu obecny przewiduje wyższą o 418 mln zł kwotę części oświatowej subwencji ogólnej. Od 1 stycznia 2017 r. mogą się również zmienić płace nauczycieli.

Przygotowanie szkoły do sezonu zimowego – 10 zadań dyrektora

Obowiązujące przepisy nakazują przeprowadzanie kontroli stanu bezpieczeństwa „co najmniej raz w roku”. Nie ma podanych terminów jej przeprowadzania, decyzję w tym względzie podejmuje dyrektor każdej placówki. Podpowiadamy, kiedy najlepiej przeprowadzić kontrolę i jakie są najważniejsze obowiązki dyrektora szkoły przed sezonem zimowym.

Postępowanie dyscyplinarne nauczycieli po nowelizacji Karty Nauczyciela

Ostatnia nowelizacja Karty Nauczyciela objęła również postępowanie dyscyplinarne nauczycieli. Nowe przepisy mają zastosowanie dla postępowań wszczętych nie wcześniej niż 31 maja br. Nowelizacja nie wprowadza jednak rewolucyjnych zmian, lecz porządkuje i usprawnia całą procedurę. Dyrektor szkoły, choć zwykle nie jest stroną postępowania wyjaśniającego ani dyscyplinarnego, to jednak posiada pewne prawa i obowiązki z nimi związane. Jakie – podpowiadamy w artykule!

Jak w praktyce wygląda zewnętrzne wspomaganie szkoły

Wśród wymagań państwa wobec szkół i placówek znalazł się krótki zapis: „Dyrektor szkoły lub placówki podejmuje skuteczne działania zapewniające szkole lub placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do jej potrzeb”. Czym jest wspomaganie zewnętrzne, jak je skutecznie zapewnić i jak rozumieć słowo odpowiednie? W artykule opisane zostaną teoretyczne założenia systemu zewnętrznego wspomagania szkół oraz praktyczne przykłady pozyskania jego, co może pomóc dyrektorom szkół w podjęciu decyzji o skorzystaniu z proponowanej ścieżki rozwoju szkoły.

Jak rozmawiać z agresywnym i roszczeniowym rodzicem

W zawodzie nauczyciela i dyrektora najważniejsza, a także często najtrudniejsza jest praca z uczniami. Nie tak rzadko zdarza się jednak, że dogadanie się z ich rodzicami jest wyzwaniem przynajmniej równie poważnym. Zwłaszcza, gdy czujemy się obiektem niesprawiedliwego ataku lub żądań niemożliwych do spełnienia. Na szczęście, w większości przypadków, jesteśmy w stanie osiągnąć porozumienie, a przynajmniej załagodzić konflikt. Podpowiadamy, jak rozwiązywać nieporozumienia z rodzicami uczniów oraz jak rozmawiać z roszczeniowym rodzicem.

Do kiedy poinformować pracowników o zmianie pracodawcy po przekształceniu szkół

Od przyszłego roku szkolnego rozpocznie się reforma struktury szkolnictwa, a wiele szkół ulegnie przekształceniu z mocy prawa w inne niż dotychczas jednostki. W związku z tym dyrektor będzie musiał pisemnie poinformować swoich pracowników o zmianie pracodawcy. W jakim terminie musi tego dokonać – podpowiadamy w tekście.