Ministerstwo ma plan przygotowania szkół na przyjęcie 6-ciolatków

Nowa minister edukacji przedstawiła plan działań, które mają zapewnić, że 1 września 2014 r. szkoły będą przygotowane na przyjęcie 6-latków. Plany te obejmują m.in. szkolenia dla nauczycieli, opracowanie przepisów gwarantujących miękkie przejście z przedszkola do szkoły oraz z klasy III do IV szkoły podstawowej, a także nowe zasady organizowania grup opieki świetlicowej. Ważną zmianą ma być umożliwienie złożenia wniosku o nauczanie domowe w dowolnym momencie roku szkolnego oraz możliwość cofnięcia sześciolatka do przedszkola na wniosek rodziców.

Dyrektor szkoły może odebrać wychowawstwo po skargach na nauczyciela

Pytanie: Czy można odebrać wychowawstwo nauczycielowi w związku ze skargami rodziców na jego zachowanie (agresja słowna) wobec uczniów?

Telefony komórkowe – regulujemy zasady korzystania z nich

  Na 7 miliardów ludzi na świecie przypada obecnie około 5,3 miliarda telefonów. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z końca marca 2013 roku liczba abonentów i użytkowników telefonii komórkowej w Polsce wyniosła 54,9 mln. Na 100 mieszkańców przypadało 142,3 abonentów i użytkowników. Raport „Diagnoza społeczna 2013” pokazuje, że z telefonów komórkowych korzysta w Polsce już ponad 87% społeczeństwa, w tym również dzieci i młodzież. W wielu szkołach używanie przez uczniów telefonów komórkowych staje się problemem.

Mimo zapowiedzi Karta Nauczyciela nie zmieniła się 1 stycznia 2014 r.

Od wielu miesięcy trwały prace nad nowelizacją Karty Nauczyciela. Większość zmian miała wejść w życie już 1 stycznia 2014 r. Jednakże projekt ustawy nadal jest na etapie konsultacji społecznych i międzyresortowych i do końca grudnia nowe przepisy nie zostały uchwalone.

Bieżąca praca z uczniem – dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno‑pedagogiczną

Po ostatniej zmianie przepisów w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor powinien zadbać, aby nauczyciele koncentrowali się na bezpośredniej pracy z uczniami. Nowe rozporządzenie ugruntowuje zasadę zapewniania każdemu uczniowi kompleksowej oferty wsparcia w środowisku nauczania i wychowania. W tym celu wprowadza formułę „bieżącej pracy” z uczniem jako formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Po I półroczu dyrektor analizuje pracę szkoły. Dokumenty do śródrocznego podsumowania nadzoru pedagogicznego

Na koniec I semestru na dyrektorze szkoły spoczywa obowiązek analizy pełnionego nadzoru pedagogicznego. Trzeba podsumować efekty półrocznej pracy szkoły, jej osiągnięcia i sukcesy, a także porażki. Nauczyciele również powinni przyjrzeć się własnej pracy z uczniami, funkcjonowaniu zespołów, których są członkami i efektom podejmowanych działań. Wnioski z podsumowania I semestru stanowią podstawę do czasami niezbędnej modyfikacji działań w II półroczu. Podpowiadamy, jak podsumować pracę szkoły po I semestrze roku szkolnego 2013/2014.