Opinia o uczniu na życzenie innej szkoły

Pytanie: Czy dyrektor szkoły ponadpodstawowej może zwrócić się do szkoły podstawowej o opinię w sprawie dotychczasowego funkcjonowania ucznia? Wykazuje on duże zaburzenia w relacjach z rówieśnikami i nauczycielami. Uczeń nie posiada żadnej dokumentacji dotyczącej ewentualnych badań czy diagnoz.

Legitymacje szkolne w wersji papierowej

Pytanie: Czy w roku 2023/24 można wydawać dzieciom legitymacje w wersji papierowej?

Inwentaryzacja w szkole w 2023 roku - kompendium wiedzy

Zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia w szkole inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. To jedno z bardzo wielu zadań dyrektora i księgowej. Aby wywiązać się z tego zadania zgodnie z prawem, przedstawiamy kompendium wiedzy na temat inwentaryzacji – jaki jest jej cel, kiedy i co podlega inwentaryzacji, jak często jej dokonywać, jakie prowadzić dokumenty i jak poprawiać ewentualne błędy. W artykule m.in.Cel i zasady przeprowadzania inwentaryzacjiKomisja inwentaryzacyjnaMetody przeprowadzenia inwentaryzacjiObowiązujące terminy dotyczące inwentaryzacjiHarmonogramu prac inwentaryzacyjnychRoczny plan inwentaryzacjiDokumenty do tematu m.in.Zarządzenie dyrektora w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacjiWniosek o przeprowadzenie inwentaryzacjiPowierzenie obowiązków w zakresie inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald i weryfikacjiWykaz zużytych składników majątku ruchomegoZestawienie różnic inwentaryzacyjnych

Weryfikacja legalności pobytu ucznia z Ukrainy

Uczniowie z Ukrainy w ubiegłym roku szkolnym posiadali status UKR. Jednak na wakacje wyjeżdżali do domów rodzinnych. Ich status mógł się zmienić (mogli utracić UKR). Czy dyrektor ma prawo (obowiązek) wystąpić do organu nadającego PESEL o weryfikację uprawnień UKR? Czy szkoła ma polegać wyłącznie na informacji od rodziców?

Program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2023/2024

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, konieczność ciągłego dostosowywania się do zachodzących zmian, nadmiar informacji, odroczone skutki izolacji w czasie pandemii, zaburzone relacje w rodzinie i wiele innych czynników powoduje, że bezpieczeństwo psychiczne i zdrowotne dzieci i młodzieży wciąż ma wysoki priorytet. Program wychowawczo-profilaktyczny co do zasady jest zestawem oddziaływań nie tylko na ucznia, ale także na nauczyciela, rodzica, a nawet na środowisko lokalne. Przedstawiamy wskazówki do opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2023/2024.W artykule m.in.Podstawa prawna programuWskazówki do opracowania programu na rok szkolny 2023/2024Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny – fragmenty z komentarzemPrzykładowy harmonogram działańPraktyczne narzędzieOpracowanie programu w oparciu o poradnikiDokumenty do tematuPrzykładowy program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2023/2024

Nowości oświatowe w roku szkolnym 2023/2024

Na początku nowego roku szkolnego obowiązkiem każdego dyrektora i nauczyciela jest dokładne prześledzenie przepisów. Jak co roku, wrzesień to czas w którym wchodzi w życie wiele nowych regulacji, a na kadrze pedagogicznej spoczywają nowe obowiązki. Co się zmieni, które przepisy już nie obowiązują, a które nadal są aktualne w roku szkolnym 2023/2024; jakie nowe zadania przewidział ustawodawca? Szczegóły zbieramy w praktycznych tabelach, z podziałem na tematykę.

Nauczycielskie zespoły przedmiotowe i zadaniowe

Na szkołach spoczywa wiele zadań i aby dobrze je wykonać - najlepiej rozdzielić je pomiędzy nauczycieli. W tym celu szkoły korzystają z  uprawnienia do tworzenia zespołów nauczycielskich. Szczególnie w dużych placówkach nie ma możliwości, by wszyscy zajmowali się wszystkim. W artykule wyjaśniamy m.in. jakie korzyści przynosi praca zespołowa, jak krok po kroku utworzyć zespół przedmiotowy i zadaniowy, jak powołać przewodniczącego zespołu, jakie rodzaje zespołów można zorganizować w szkole? W artykule m.in.Podstawy prawne tworzenia zespołów w szkołachPodsumowanie pracy zespołuProcedura powołania zespołuProcedura powołania przewodniczącego zespołuOrganizacja pracy zespołuRodzaje zespołów nauczycielskichDokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawiepowołania przewodniczących zespołów działających w szkole

Zmiana zasad oceniania zachowania w trakcie roku szkolnego

Pytanie: Chcemy zmienić zasady oceniania zachowania (zrezygnować z punktowych zasad oceniania)? Czy musimy zasięgnąć opinii rady rodziców, czy jest to wyłącznie decyzja rady pedagogicznej? Jakie kroki należy podjąć w sytuacji zmiany zasad oceniania? W jakich terminach należy tego dokonać - czy taka zmiana jest możliwa a trakcie roku szkolnego?

Ograniczenie liczby ocen z przedmiotu w statucie szkoły

Pytanie: W szkole obserwujemy dużą liczbę stopni z niektórych przedmiotów. Powoduje to zbyt duże obciążenie ucznia. Czy w statucie szkoły można zawrzeć zapis o ograniczeniu liczby ocen z przedmiotu, np. w klasach w których przedmiot jest realizowany na poziomie podstawowym – żeby to było przykładowo, nie więcej niż pięć ocen, a na poziomie rozszerzonym osiem ocen?