Zajęcia rozwijające kreatywność uczniów organizowane w ramach godzin do dyspozycji dyrektora nie są obowiązkowe, nie podlegają obowiązkowi oceniania i klasyfikowania oraz nie są wpisywane na świadectwie szkolnym (art. 44a ustawy o systemie oświaty).
Ocena z zajęć rozwijających zainteresowania

W nowej podstawie programowej dla klas VIII są godziny do dyspozycji dyrektora w ramach których mają się odbywać zajęcia rozwijające kreatywność. Czy te zajęcia mają być oceniane, czy będą wpisywane na świadectwie, czy nieklasyfikowanie dotyczy tych zajęć?
Brak podstawy programowej dla zajęć
Należy zauważyć, że organizacja zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęć związanych z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów, została ustalona nie w przepisach dotyczących podstawy programowej, a w rozporządzeniu MEN z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – § 2 1 pkt. 4 lit. a oraz załącznik nr 1. Zajęcia te organizuje się z puli godzin do dyspozycji dyrektora.
O tym, że nie są to zajęcia obowiązkowe, udział w nich nie podlega ocenianiu, a więc i klasyfikacji oraz, że informacji o nich nie umieszcza się na świadectwach szkolnych decyduje kilka aktów prawnych.
Przede wszystkim dla zajęć tych nie została ustalona podstawa programowa w rozporządzeniu MEN 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej – załącznik 2. W przywołanym rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół godziny do dyspozycji dyrektora umieszczone są poza sekcją obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Zajęcia te nie należą także do grupy zajęć dodatkowych, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z brzmieniem art. 44a ustawy o systemie oświaty nie podlegają obowiązkowi oceniania i klasyfikowania. Nie wpisuje się ich także na świadectwa promocyjne i świadectwa ukończenia szkoły, o czym przesądzają przepisy zawarte w pp. 9 i 10 załącznika nr 1 do rozporządzenia MEN z 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.) – art. 44a.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 703).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. poz. 939 i 2011) - § 9-10.