E-szkolenia

ZAPRASZAMY NA SZKOLENIE!

Fundacja Kuźnia Talentów chciałaby zaprosić nauczycieli oraz dyrekcję na terenie Małopolski do wzięcia udziału w II edycji programu szkoleniowego Lekcja:Enter.

Zapraszamy na szkolenie! Decyzje administracyjne i kierownicze dyrektora szkoły

 Webinarium ma na celu ukazanie dyrektora szkoły i placówki, który z racji delegacji ustawowych staje się organem administracji w celu rozstrzygnięcia określonych spraw w formie decyzji administracyjnych. 

Zapraszamy na szkolenie! Regulamin działalności rady pedagogicznej

Webinarium ma na celu ukazanie pracy rady pedagogicznej zgodnie z uregulowaniami prawnymi, a szczególnie z uchwalonym przez radę regulaminem działalności rady pedagogicznej. Ważnym jest określenie roli regulaminu działalności rady pedagogicznej w wewnątrzszkolnym systemie prawnym. Podkreślenia wymaga autonomia rady przy tworzeniu regulaminu.   

AKTUALNOŚCI

Złe zachowania a wykluczenie ucznia z wycieczki

Chcemy dopisać w systemie oceniania zachowania, że nauczyciel może nie zabrać ucznia na zawody, konkurs, wycieczkę klasową lub szkolną, jeśli jego zachowanie w ostatnim czasie lub całym półroczu było karygodne. Każdorazowo o udziale ucznia w wyżej wymienionych aktywnościach będzie decydował nauczyciel lub dyrektor. Czy te zapisy są zgodne z prawami dziecka?

Wypłata wyrównania wynagrodzenia

W grudniu 2023 roku nauczyciel był na zwolnieniu lekarskim - 7 dni. Rozliczenie zwolnienia lekarskiego nastąpiło w styczniu 2024 roku. Czy wypłacając wyrównanie wynagrodzenia za miesiąc styczeń 2024 roku pracodawca może pomniejszyć je o czas grudniowej choroby, zgodnie z listą płac. Wyrównanie wypłaca się do listy płac czy faktycznego czasu zwolnienia lekarskiego?

Świadectwo pracy w aktach osobowych

W 2019 roku w trakcie zatrudnienia pracownik dostarczył świadectwo pracy, które wpięłam do cześć A akt osobowych. Czy postąpiłam prawidłowo? Czy powinnam wpiąć świadectwo pracy do części B?

TOP TEMATY

Arkusz organizacji pracy szkoły 2024/2025 krok po kroku

Kwiecień to czas wytężonej pracy nad przygotowaniem i opracowaniem arkusza organizacji pracy szkoły na kolejny rok szkolny. Przedstawiamy kompendium wiedzy poświęcone tej tematyce: jakie czynności powinny poprzedzić przygotowanie arkusza, jak dobrać nauczycieli do zwolnienia, jak ująć nauczycieli na urlopach, czy planować wakaty, jakie są terminy poszczególnych czynności związanych z zatwierdzeniem arkusza, czy organ prowadzący może ingerować w ustalenia dyrektora? Analizujemy, wyjaśniamy, prezentujemy odpowiedzi na te oraz inne pytania dyrektorów.  W artykule m.in.Czynności poprzedzające prace nad arkuszemProcedura tworzenia arkusza organizacjiPierwszy etap pracDrugi etap pracHarmonogram opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły w roku 2024Praktyczne wskazówki przy opracowywaniu arkuszuDokumenty do tematuPismo przekazujące projekt arkusza organizacyjnego organizacji związkowejPismo przekazujące projekt arkusza organizacyjnego organowi prowadzącemuUchwała - opinia rady pedagogicznejPraktyczne narzędziePrzykładowe kryteria doboru nauczycieli do rozwiązania stosunku pracy

Zastosowanie metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz w logopedii

Metoda Dobrego Startu zaliczana jest do metod wzrokowo-słuchowo-motorycznych. Kluczową rolę odgrywają tu trzy elementy: wzrok (wzory graficzne), słuch (piosenka) i motoryka (odtwarzanie wzorów). Jej główny celem jest jednoczesne usprawnianie analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego, a także rozwijanie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni. Niezwykle ważną rolę w tej metodzie odgrywa muzyka. Połączenie elementów śpiewu, ruchu, muzyki oraz plastyki aktywizuje cały układ nerwowy. Zrytmizowany zestaw ćwiczeń ma uspokajać uczestnika zajęć oraz wpływać pozytywnie na sferę emocjonalną. Z artykułu dowiesz się: Jakie są założenia metody Dobrego Startu? Do jakiej grupy dzieci adresowana jest metoda Dobrego Startu? Jakie korzyści przynosi stosowanie metody Marty Bogdanowicz? Kto może stosować w praktyce zawodowej tę metodę? Jakie MDS może znajdować zastosowanie w logopedii?

Uczeń z depresją - postępowanie, wytyczne

Niewątpliwie należy bić na alarm. Depresja wśród uczniów (i to coraz młodszych) to coraz częstszy problem, w ostatnich latach ogromnie spotęgowany problemami, które w młodych ludziach wywołują poczucie lęku i niepewności: pandemia i związany z nią przymus izolacji, wojna tuż obok naszego kraju, zmiany klimatyczne. Depresja jest niezwykle zróżnicowana w zakresie przebiegu i sposobu udzielania pomocy. Nie jest łatwo rozpoznać depresję, odróżnić ja od smutku, nakłonić rodziców do poinformowania szkoły o chorobie, nie jest łatwo pracować z dziećmi z depresją, aby pomóc i nie zaszkodzić. Jakie zadania i obowiązki spoczywają na szkole, jak rozpoznać depresję i pomóc dziecku - omawiamy w artykule. W artykule m.in.Przyczyny i objawy depresji u dzieci i nastolatkówZadania szkoły i rodziców – etapy postępowaniaPostępowanie z uczniem z depresją - wskazówki dla nauczycieliRola i oddziaływanie klasyPróba samobójczaDokumenty do tematuPrewencja i pomoc w depresji. Scenariusz zajęć zdalnych dla uczniów szkół ponadpodstawowychPraktyczne narzędziaPytania, które można skierować do dziecka z podejrzeniem depresjiGdzie szukać pomocy specjalisty?

PORADY EKSPERTA

Złe zachowania a wykluczenie ucznia z wycieczki

Chcemy dopisać w systemie oceniania zachowania, że nauczyciel może nie zabrać ucznia na zawody, konkurs, wycieczkę klasową lub szkolną, jeśli jego zachowanie w ostatnim czasie lub całym półroczu było karygodne. Każdorazowo o udziale ucznia w wyżej wymienionych aktywnościach będzie decydował nauczyciel lub dyrektor. Czy te zapisy są zgodne z prawami dziecka?

Wypłata wyrównania wynagrodzenia

W grudniu 2023 roku nauczyciel był na zwolnieniu lekarskim - 7 dni. Rozliczenie zwolnienia lekarskiego nastąpiło w styczniu 2024 roku. Czy wypłacając wyrównanie wynagrodzenia za miesiąc styczeń 2024 roku pracodawca może pomniejszyć je o czas grudniowej choroby, zgodnie z listą płac. Wyrównanie wypłaca się do listy płac czy faktycznego czasu zwolnienia lekarskiego?

Świadectwo pracy w aktach osobowych

W 2019 roku w trakcie zatrudnienia pracownik dostarczył świadectwo pracy, które wpięłam do cześć A akt osobowych. Czy postąpiłam prawidłowo? Czy powinnam wpiąć świadectwo pracy do części B?

UKRAINA

Czy oceniać dodatkowe zajęcia z języka polskiego

Czy uczniowie na tych zajęciach mogą być oceniani na bieżąco (oceny bieżące)? Czy otrzymują ocenę śródroczną i roczną? Czy też nie należy w ogóle oceniać tych zajęć?

Zajęcia dodatkowe z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy w praktyce

W roku szkolnym 2022/2023 szkoła organizuje i prowadzi dla uczniów dodatkowe zajęcia z języka polskiego. To nowe zadanie budzie jednak wiele wątpliwości – dla kogo organizować takie zajęcia, czy mogą się odbywać w grupach łączonych, ile godzin zajęć tygodniowo powinny mieć dzieci, czy są dla uczniów obowiązkowe, i w końcu – kto i kiedy może je prowadzić? Zbieramy pytania i wątpliwości dyrektorów i rozwiewamy je w dzisiejszym wydaniu. W artykule m.in.:Przeniesienie z oddziału przygotowawczego do ogólnodostępnego a zajęcia dodatkoweJakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel, by prowadzić te zajęcia?Ile godzin tygodniowo powinno mieć dziecko zajęć dodatkowych z języka polskiego?Czy można połączyć dzieci z różnych klas w jednej grupie zajęć?Czy dodatkowe godziny języka polskiego są dla uczniów z Ukrainy obowiązkowe?Finansowanie nauki języka polskiego w szkole niepublicznej

8 RAD JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z DZIECKIEM, KTÓRE NIE MÓWI PO POLSKU – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK

Komunikacja jest podstawowym prawem oraz potrzebą każdego człowieka. Warto o tym pamiętać, kiedy otaczamy naszą opieką dzieci, które nie mówią po polsku. Podajemy praktyczne wskazówki, które mogą pomóc w adaptacji dzieci z Ukrainy w placówce oświatowej.

MATERIAŁY

Przykładowy arkusz organizacji pracy szkoły na rok 2024/2025

Arkusz organizacji jest obowiązkowym dokumentem w każdej szkole, przedszkolu i placówce publicznej, określa bowiem szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Obowiązek jego opracowania wynika z przepisu art. 110 Prawa oświatowego. W szkołach i przedszkolach niepublicznych, które działają na podstawie statutu, kwestię sporządzania arkusza organizacji może regulować statut szkoły (art. 172 Prawa oświatowego). Jeżeli statut nie zawiera żadnych regulacji w tym zakresie, wtedy arkusz nie jest wymagany.

Zastosowanie metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz w logopedii

Metoda Dobrego Startu zaliczana jest do metod wzrokowo-słuchowo-motorycznych. Kluczową rolę odgrywają tu trzy elementy: wzrok (wzory graficzne), słuch (piosenka) i motoryka (odtwarzanie wzorów). Jej główny celem jest jednoczesne usprawnianie analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego, a także rozwijanie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni. Niezwykle ważną rolę w tej metodzie odgrywa muzyka. Połączenie elementów śpiewu, ruchu, muzyki oraz plastyki aktywizuje cały układ nerwowy. Zrytmizowany zestaw ćwiczeń ma uspokajać uczestnika zajęć oraz wpływać pozytywnie na sferę emocjonalną. Z artykułu dowiesz się: Jakie są założenia metody Dobrego Startu? Do jakiej grupy dzieci adresowana jest metoda Dobrego Startu? Jakie korzyści przynosi stosowanie metody Marty Bogdanowicz? Kto może stosować w praktyce zawodowej tę metodę? Jakie MDS może znajdować zastosowanie w logopedii?