Przygotowanie do nowego roku szkolnego 2021/2022 - lista kontrolna

Przygotowanie szkoły do nowego roku szkolnego to niekończąca się lista zadań i obowiązków. Za wszystko odpowiada dyrektor szkoły. Liczne zadania dyrektor może delegować na kadrę kierowniczą, nauczycieli i innych pracowników, jednak musi pamiętać, że delegowanie zadań nie oznacza delegowania odpowiedzialności. A zatem, żeby wywiązać się ze swoich obowiązków jak najlepiej i dobrze przygotować szkołę na przyjęcie uczniów, warto uporządkować poszczególne dziedziny pracy szkoły, wyznaczyć zadania, które trzeba wykonać, określić, ile czasu trzeba przeznaczyć na własną pracę i pracę z zespołem (radą pedagogiczną). Praktyka wskazuje, że druga połowa sierpnia przebiega pod znakiem intensywnej praca przygotowawczej. W tabeli poniżej wymieniamy hasłowo ważne zagadnienia, zebrane obowiązki dyrektora, zadania, które trzeba uwzględnić przygotowując szkołę do nowego roku szkolnego oraz zadania dyrektora do wykonania we wrześniu Wakacje to potrzebny i piękny czas, ale za chwilę będzie już za nami.    

Zmiany w organizacji zajęć wspomagających

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 lipca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadza kilka ważnych zmian w organizacji zajęć wspomagających.          

Zmiany w egzaminach maturalnych

Znowelizowane rozporządzenie z 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego wprowadza m.in. zmianę terminu ogłaszania przez dyrektora CKE komunikatów i informacji dotyczących egzaminu. Zmiany dotyczą również zasad przystępowania do egzaminu maturalnego absolwentów z kwalifikacjami zawodowymi.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego i wnioski na kolejny rok szkolny

Drugi rok epidemii zaznaczył swój wpływ na wiele działań szkoły.  Co prawda nadzór pedagogiczny przebiegał według zasad obowiązujących przed epidemią, jednak w różnych warunkach realizowane były poszczególne zadania - częściowo podczas nauczania stacjonarnego, ale w większości podczas kształcenia na odległość. O tym, jak to wpłynęło na podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2020/2021 oraz jakie wnioski wyciągnąć na kolejny rok, do opracowania nowego planu - ekspert pisze w artykule.

Kompendium wiedzy o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu. Część 3. Promocja i ukończenie szkoły

W poprzednich wydaniach omówiliśmy ocenianie bieżące oraz zasady wystawiania oceny zachowania. Ponieważ mamy już koniec roku szkolnego - dziś zapraszam do lektury artykułu o promowaniu i zasadach ukończenia szkoły. Autor zbiera ważne zasady, wyjątki i wytyczne dotyczące promowania uczniów oraz przedstawia procedurę wystawiania ocen rocznych. Ponadto, odpowiedzi na pytania: kiedy uczeń nie skończy szkoły, jaki zakres materiału powinien obejmować egzamin poprawkowy, czy w klasyfikacji rocznej uwzględnia się ocenę z religii?

RAPORT SPECJALNY: UKOŃCZENIE SZKOŁY PRZEZ UCZNIÓW - 19 ZASAD

Uczeń kończy szkołę podstawową lub szkołę ponadpodstawową, jeżeli w wyniku klasyfkacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfkacyjne. Przeczytaj raport specjalny na temat zasad, warunków i wytycznych dotyczących ukończenia szkoły. 

Dodatkowe zajęcia mające na celu uzupełnienie braków po kształceniu na odległość

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadziło zasady organizacji dodatkowych zajęć, których celem jest uzupełnienie braków powstałych podczas kształcenia na odległość.

Od 31 maja nauka w formie stacjonarnej

Resort edukacji zadecydował, że od dziś tzn. 31 maja, wszystkie szkoły, przedszkola i placówki oświatowej wracają do kształcenia stacjonarnego. Dotyczy to także kształcenia zawodowego. Zachowano jednak możliwość stosowania niektórych rozwiązań wypracowanych podczas nauki zdalnej.

MEN: 27 zmian w Karcie Nauczyciela

Ministerstwo przedstawiło planowane duże zmiany Karty Nauczyciela. Mają one dotyczyć 5 obszarów, w tym awansu zawodowego czy czasu pracy nauczycieli. Propozycje poniżej.