WYDANIE ONLINE

ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOLE KROK PO KROKU
Dostarczenie do szkoły czy przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenie specjalnego dziecka uruchamia całą machinę i procedurę postępowania, aby objąć je odpowiednią pomocą. Obowiązki z tym związane spoczywają na dyrektorze, nauczycielach, rodzicach. Jakie podjąć konkretnie kroki, jakie terminy obowiązują placówkę, jakie dokumenty opracować? Jakie elementy powinien zawierać IPET oraz jakie są różne formy wsparcia ucznia z orzeczeniem w szkole? Odpowiedzi na te oraz inne pytania przedstawiamy w temacie numeru - kompendium wiedzy na temat orzeczenia o kształceniu specjalnym w szkole. W artykule m.in.Uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnegoZadania zespołu pracującego z uczniemIndywidualny program edukacyjno-terapeutycznyOpinia o potrzebie wczesnego wspomaganiaDodatkowe możliwości wsparcia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnegoPrzygotowanie kadry do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymiOddział integracyjny i oddziały specjalne

czytaj więcej »

Która szkoła nie spotkała się z agresją wśród swoich wychowanków? Może ona przybrać postać agresji fizycznej lub słownej; może też być skierowana do rówieśników bądź nauczycieli i innych pracowników szkoły. Co różnicuje nękanie od agresji? Niezależnie od postaci czy osoby pokrzywdzonej - na każdy przejaw agresji trzeba szybko i skutecznie reagować. Jak - przedstawiamy w artykule. W artykule m.in.Agresja i przemoc w statystykachAgresja a przemoc rówieśniczaZnieważenie nauczycielaAgresja ucznia w praktyce – pytania i odpowiedziAgresja lub przemoc - procedura postępowaniaAgresji ucznia wobec nauczyciela – procedura postępowaniaPraktyczne narzędzie Pomysły na podnoszenie skuteczności profilaktyki agresji rówieśniczej

czytaj więcej »

Marzec to miesiąc, w którym należy zakończyć organizację sformalizowanej działalności eksperymentalnej szkoły planowanej na kolejny rok szkolny. Eksperymenty i innowacje prowadzone w szkole dają możliwość wyróżnienia się szkoły spośród konkurencyjnych szkół, przyciągnięcie do szkoły kandydatów zachęconych ciekawymi pomysłami. Innowacyjność prowadząca do nowoczesności i wpływu na rozwój uczniów jest coraz bardziej popularna, a jednocześnie popularyzowana w szkołach, także poprzez zmiany prawne ograniczające sformalizowaną stronę tej działalności szkół.W artykule m.in.Czym są innowacje i eksperymentyZałożenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnejWarunki wprowadzenia innowacji lub eksperymentuDziałalność innowacyjna w szkoleWprowadzanie innowacji w szkoleWprowadzenie eksperymentu w szkolePo zakończeniu eksperymentuDokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia eksperymentu pedagogicznegoWniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego

czytaj więcej »

Wprowadzone standardy ochrony małoletnich (więcej w numerze 233, luty 2024 r.) poszerzyły weryfikację niekaralności pracowników szkoły. Obowiązek uzyskania informacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym obejmuje swym  zakresem nie tylko pracowników szkoły ale i osoby prowadzące zajęcia w szkole z innych tytułów (np. wolontariusze, stażyści, praktykanci). Analizujemy, od których osób zatrudnianych w szkole oraz dopuszczanych do kontaktu z dziećmi, od 15 lutego 2024 roku należy wymagać spełniania warunku niekaralności, a kogo to nie dotyczy. Opracowanie: Agnieszka Stebelska na podstawie porad Anny Trochimiuk, Łukasza Zygmunta, Patryka KuzioraW artykule m.in.Jakie obowiązki ma pracodawcaJakie obowiązki ma pracownikJakie kary przysługują za niedopełnienie obowiązkówKto i kiedy powinien być poddany weryfikacji niekaralnościDokumenty do tematuProcedura weryfikacji kandydata do pracy w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

czytaj więcej »

Od kiedy dyrektorzy mają obowiązek wdrażania w placówkach oświatowych standardów ochrony małoletnich?

czytaj więcej »

Czy statut szkoły niepublicznej powinien zawierać szczegółowe wymagania edukacyjne, wymagania edukacyjne na poszczególne oceny oraz przeliczenie punktów z prac pisemnych na oceny wg skali ocen?

czytaj więcej »

Czy tworzenie ogólnego szkolnego regulaminu wycieczek szkolnych jest obowiązkiem szkoły (dyrektora)? Czy wystarczą jedynie obowiązujące przepisy prawa?

czytaj więcej »

Czy należy oceniać zajęcia z innowacji pedagogicznej? Godziny są przyznane przez organ prowadzący - innowacja rozwija zainteresowania uczniów.

czytaj więcej »

Czy w trakcie roku szkolnego, w statucie szkoły, można zmienić zasady oceniania wewnątrzszkolnego?

czytaj więcej »

Czy nauczyciel z kwalifikacjami do prowadzenia danych zajęć może realizować tematy z tych zajęć w klasach I-III na zastępstwie?

czytaj więcej »

Nauczyciel odbył rok przygotowania do zawodu w naszej szkole, lecz nie dokonano oceny pracy nauczyciela po ustaniu zatrudnienia. Czy można wydać ocenę pracy po upływie 21 dni od rozwiązania stosunku pracy nauczyciela początkującego?

czytaj więcej »

Kiedy dopuszczalne jest odwołanie pracownika z urlopu wychowawczego? Czy dziecko pracownika korzystającego z urlopu wychowawczego może chodzić do żłobka lub przedszkola?

czytaj więcej »

Czy dyrektor szkoły może otrzymać dodatek specjalny za wykonywanie dodatkowych zadań?

czytaj więcej »

Jak wygląda kontrola pracy i dokumentacji prowadzonej przez szkolnego pedagoga? Czy pedagog, w ramach swoich obowiązków, kontroluje dokumentację z udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole?

czytaj więcej »