WYDANIE ONLINE

OCENIANIE UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2022/2023 – ROZWIĄZANIA PROBLEMÓW CZ. I
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów budzi zawsze wiele wątpliwości. Trzeba być stale na bieżąco z przepisami prawnymi, które wprowadzają liczne zmiany i nowe regulacje, ale pojawiają się też kwestie od dłuższego czasu wywołujące spory i dyskusje. Przykładowo, należy do nich kwestia oceny przewidywanej i jej obniżania – czy jest to możliwe?Autor publikacji zbiera problemy i pytania dyrektorów dotyczące tych zagadnień. W ten sposób powstał artykuł, który w kompleksowy sposób omawia zasady oceniania bieżącego uczniów. Każda wątpliwość zawiera opis sytuacji oraz konkretne prawidłowe postępowanie, wraz z omówieniem i podstawą prawną. Dzięki temu wszystkie sporne kwestie zostaną omówione i rozwiane.W artykule m.in.: Czy można stosować punktową skalę w ocenianiu bieżącym? Czy można podwyższyć ocenę przewidywaną? Jak wygląda procedura podwyższenia oceny przewidywanej? Czy można oceniać frekwencję na zajęciach wychowania fizycznego? Jak prawidłowo oceniać egzamin próbny?

czytaj więcej »

Miesiąc temu, w pierwszej części artykułu dotyczącego dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, pisaliśmy na temat obowiązków dyrektora związanych z udzielaniem pomocy, dokumentacji dyrektora związanej z nadzorowaniem udzielania pomocy przez specjalistów i nauczycieli. Zapraszam na drugą część tekstu, w której piszmy następujące tematy: Dokumentacja dyrektora, nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Pierwsza część artykuły w poprzedniej aktualizacji, nr 210. W artykule m.in. Dokumentacja dyrektora związana z nadzorowaniem udzielania pomocy  Dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego  Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci

czytaj więcej »

Opierając się na wynikach i wnioskach z poprzedniego roku szkolnego, wytycznych kuratora, kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa dyrektor w każdym nowym roku szkolnym, do 15 września opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej swój plan nadzoru. Jest on podstawą do realizowania jego nadzoru. Plan ten i sprawowany nadzór muszą jednak przystawać do zmieniającej się rzeczywistości, nowych warunków czy wymogów, stąd tak istotne jest jego aktualizowania i wprowadzanie w życie bieżących zmian. Jak postępować sprawując nadzór, jakie dokumenty analizować w celu weryfikacji czy zadania szkoły są właściwie wypełniane, jak i kiedy można przeprowadzać kontrole wyjaśniamy w tym artykule. W artykule m.in.: Formy nadzoru pedagogicznego Analiza dokumentacji nauczania Obserwacje dyrektora Obowiązkowe kontrole planowe Plan nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty Praktyczne porady – 10 wytycznych Dokumenty do tematu: Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora na rok szkolny 2022/2023

czytaj więcej »

Zgodnie z nowymi zasadami awansu zawodowego nauczycieli, po 31 sierpnia 2022 r. nie ma możliwości rozpoczęcia stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego na dotychczasowych zasadach. Jedynie nauczyciele mianowani, którzy przed 1 września 2022 r. rozpoczęli staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, realizują go na dotychczasowych zasadach.

czytaj więcej »

Od 1 września obowiązuje nowy system awansu zawodowego nauczycieli. Opiekun stażu został zastąpiony stanowiskiem mentora dla początkującego nauczyciela. Jego głównym zadaniem będzie wspieranie początkującego nauczyciela w procesie wdrażania się do pracy w zawodzie. Nowe stanowisko budzi wiele wątpliwości: kto może zostać mentorem, jaką rolę w awansie będzie odgrywał, czym się różni to stanowisko od stanowiska opiekuna stażu, czy nauczyciele realizujący staże na starych zasadach będą mieć nadal opiekuna? Ekspert porządkuje wątpliwości i analizuje nowe regulacje prawne. W artkule m.in.: Kto może zostać mentorem początkującego nauczyciela? Na jak długo powoływany jest mentor? Czym różnią się zadania mentora od zadań opiekuna stażu? Jaki jest udział mentora w ocenie pracy nauczyciela? Dokumenty do tematu: Informacji o przydzieleniu funkcji mentora (dla mentora) Informacji o przydzieleniu mentora (dla nauczyciela odbywającego okres przygotowania zawodowe)

czytaj więcej »