WYDANIE BIEŻĄCE

ZWOLNIENIA W SZKOŁACH W PRAKTYCE – 25 KROKÓW, PORAD I WZORÓW
W wydaniu kwietniowym pisaliśmy na temat opracowania i przygotowywania arkusza organizacji pracy szkoły na kolejny rok szkolny. To zadanie jest już za nami. Konsekwencją prac nad arkuszem jest typowanie i zwalnianie nauczycieli. Przedstawiamy procedurę kadrową oraz odpowiedzi na najciekawsze pytania w temacie zwolnień w szkołach, jakie napływają do naszej redakcji. Każdy dyrektor, który boryka się z podobnymi problemami może zastosować zaprezentowane rozwiązania także w swojej szkole. Uzupełnieniem tematu są gotowe wzory dokumentów.W artykule m.in.12 kroków postępowaniaOchrona stosunku pracy nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowaniaDługość okresu wypowiedzeniaOświadczenie o wypowiedzeniu nauczycielowi stosunku pracy7 problemów z praktykiDokumenty do tematu m.in.Pismo do związków zawodowych w sprawie konsultacji zamiaru rozwiązania stosunku pracyRozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniemWniosek nauczyciela o przeniesienie w stan nieczynnyPorozumienie w sprawie wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę

czytaj więcej »

Ostatnio jednym z najgorętszych tematów jest zagadnienie zadawania i oceniania prac domowych w polskich szkołach. Już wcześniej trwały wieloletnie dyskusje nad sposobem zadawania prac i sensem ich oceniania. Obecnie po zmianie przepisów – dyskusji o pracach domowych jest mnóstwo. Pojęcie pracy domowej jest chyba tak stare jak pojęcie szkoły i zawdzięcza jej swoje istnienie. Spróbujmy więc zebrać obowiązujące przepisy, uporządkować zagadnienie i wyciągnąć wnioski.W artykule m.in.Kłopoty z pracą domowąAktualne regulacje prawneZalety zadawania prac domowychUregulowanie zasad w statucieDobre praktyki przy zadawaniu prac domowychOcenianie prac domowychPraktyczne narzędzie Przydatne materiały: Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?

czytaj więcej »

W dniu 29 marca wysłałam projekt arkusza organizacyjnego na kolejny rok szkolny do związków. 5 kwietnia zgłosił się do mnie nauczyciel o udostępnienie mu projektu arkusza, bo ma do tego prawo. Czy dyrektor ma prawo udostępnić projekt arkusza organizacyjnego, który nie jest zatwierdzony każdemu nauczycielowi, który o to poprosi?

czytaj więcej »

Uczniowie kilkanaście razy w roku szkolnym w różnych terminach przedstawiają z poradni opinie o indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Czy dyrektor może wydać zarządzenie, że opinie składa się do końca września i do końca pierwszego półrocza?

czytaj więcej »

Czy można rodzicom wydać kopie arkuszy ocen i na jakiej podstawie prawnej?

czytaj więcej »

Czy istnieje możliwość przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych on-line dla uczennicy klasy IV? Dziewczynka obecnie jest w systemie nauczania domowego.

czytaj więcej »

Na podstawie orzeczenia o konieczności zorganizowania dla ucznia kształcenia indywidualnego oraz na wniosek rodzica planujemy realizowanie edukacji w formie zdalnej. Czy jest dopuszczalne, żeby nauczyciele realizowali nauczanie z dowolnego miejsca poza budynkiem szkoły? Zostało wstępnie przystosowane odrębne pomieszczenie z dostępem do komputera, w którym docelowo każdy nauczyciel wyznaczony do prowadzenia zajęć będzie mógł organizować proces edukacji swojego przedmiotu.

czytaj więcej »

Mamy uczennicę, która dołączyła do naszej szkoły w czwartej klasie. W poprzedniej placówce szkolnej uzyskała ocenę celującą z filozofii. W naszej szkole w ramach egzaminu klasyfikacyjnego będzie zaliczać muzykę. Czy istnieje możliwość, aby ocena z filozofii została uwzględniona w jej świadectwie ukończenia szkoły? Uczennica wyraża zainteresowanie, aby mieć również uwzględnioną tę ocenę, ponieważ może ona być istotna w procesie rekrutacji na uczelnie wyższe. Czy istnieje jakiś sposób, abyśmy mogli to zrealizować, mimo że filozofia nie jest częścią naszej siatki ocen?

czytaj więcej »

Co ma zrobić dyrektor szkoły, gdy nauczyciel żąda zwolnienia w trakcie lekcji, tłumacząc że musi odebrać dziecko z bólem brzucha z przedszkola? Nauczyciel przepracował już trzy godziny i pozostały mu jeszcze cztery godziny pracy. Nauczyciel nie wraca już w tym dniu do pracy.

czytaj więcej »

Czy podczas dokonywania oceny pracy dla nauczyciela początkującego (placówka niepubliczna), po ustaniu stosunku pracy (6 miesięcy pracy, w tym liczne zwolnienia), który odbywał przygotowanie do zawodu nauczyciela, powinna być zachowana cała procedura oceny pracy, włącznie z zawiadomieniem o możliwości zapoznania się z projektem oceny pracy? W jaki sposób powinno być dostarczone to zawiadomienie dla nauczyciela? Czy dyrektor musi otrzymać pokwitowanie doręczenia, czy może być wysłane drogą mailową? Czy nauczyciel ma prawo również odwołać się od oceny pracy?

czytaj więcej »

Nauczyciel dyplomowany miał ocenę pracy w 2010 roku. Od 2017 roku pracuje w innej szkole. W tym roku (2024 r.) chcę dokonać oceny pracy nauczyciela . Za jaki okres ocenić pracę nauczyciela. Od ostatniej oceny, czy wystarczy za okres 5 lat?

czytaj więcej »

Nauczyciel zatrudniony w szkole A i B na odrębne umowy zostaje oddelegowany ze szkoły A do szkoły B na 5-dniową wycieczkę. Czy szkoła A (oddelegowująca) płaci nauczycielowi za dni nieobecności w tej szkole ?

czytaj więcej »

Czy w trakcie roku szkolnego można dokonać zmiany przydziału godzin nauczycielowi, bez jego zgody, np. bibliotekarzowi posiadającemu uprawnienia do edukacji wczesnoszkolnej zawiesić część godzin biblioteki a dać mu edukację wczesnoszkolną (sytuacja wynikająca z L4 nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej będącej w ciąży), lub w tej samej sytuacji - nauczycielowi emerytowi zatrudnionemu na czas nieokreślony można zmienić przydział godzin (nie chodzi o redukcję godzin tylko o zmianę przedmiotów szkolnych)?

czytaj więcej »

Od lat we wszystkich typach polskich szkół obowiązuje art. 44e ust. 4 ustawy o systemie oświaty w brzmieniu: Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom.

czytaj więcej »

Zaburzenia odżywiania to trzecia, po astmie i otyłości, najczęstsza choroba przewlekła u nastolatków. Codzienne funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami odżywiania jest bardzo utrudnione, a świadome otoczenie może stanowić dużą pomoc lub stać się zagrożeniem. Dlatego bardzo ważne jest, by wszyscy nauczyciele wiedzieli o chorobie ucznia i znali zasady postepowania. Tym bardziej, że dane statystyczne wskazują, iż w każdej klasie licealnej choroba może dotyczyć nawet dwóch osób, a coraz częściej niestety dotyczy również dzieci w szkole podstawowej. Przedstawiamy praktyczny artykuł dotyczący obowiązków, zadań, profilaktyki i zasad pomocy uczniom z zaburzeniami odżywiania. W artykule m.in.Zaburzenia odżywiania - czyli co?Co powoduje zaburzenia odżywiania? Profilaktyka zaburzeń odżywianiaFunkcjonowanie ucznia z zaburzeniami odżywianiaWczesna interwencja w przypadku symptomów zaburzeń odżywianiaUczeń z anoreksją – zadania szkołyDziecko z bulimią w szkolePraktyczne narzędzieScenariusz zajęć: Gdy widzisz się w krzywym zwierciadle. Profilaktyka zaburzeń odżywiania dla młodszych uczniów szkół podstawowych

czytaj więcej »