WYDANIE ONLINE

SPECJALNE POTRZEBY UCZNIÓW: Dzieci i uczniowie uzdolnieni. Część I: Rozpoznawania potrzeb i organizacja pracy
Uczniom z orzeczeniem szkoła musi zapewnić realizację zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej, dopasować program kształcenia do ich możliwości. Jednak szczególne zasady pracy dotyczą też uczniów szczególnie uzdolnionych. Zdiagnozowanie ich to zadanie nauczycieli, wychowawców w przedszkolu i szkole. Wiedząc, na co należy zwracać uwagę łatwiej jest takie dziecko “wyłapać” i pomóc mu rozwijać swoje zainteresowania. Szczególne programy, tok nauki, dodatkowe zajęcia i materiały pozwolą rozwinąć uzdolnienia i pasje. W artykule m.in.:Rozpoznawanie uzdolnień i zainteresowań„Uzdolniony” czyli jaki?Narzędzia i etapy rozpoznawania uzdolnieńJak pracować z dzieckiem zdolnym?Wskazówki do organizacji pracy z uczniem zdolnymDokumenty do tematu:Arkusz obserwacji wstępnejArkusz nominacjiRozpoznanie w zakresie szczególnych uzdolnień

czytaj więcej »

Każdy dyrektor może wprowadzić konkretne zasady, procedury i wytyczne dotyczące korzystania w placówce oświatowej z telefonu komórkowego. Jakie to zasady? Szczegóły w artykule. 

czytaj więcej »

U podstaw każdego procesu zachodzącego w szkole stoi prawidłowa diagnoza sytuacji: potrzeb i oczekiwań uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników oraz środowiska lokalnego. Rzetelność analiz i trafność formułowanych na ich podstawie wniosków jest bazą podejmowania skutecznych działań. Jednym z głównych obszarów podlegających analizie, kontroli i monitorowania jest realizacja podstawy programowej. Szybko wyciągnięte wnioski, sprawnie wdrożony program naprawczy pozwolą uniknąć problemów i zaległości. Niezbędne są do tego znajomość przepisów oraz dokumentacja kontroli poszczególnych obszarów - omawiamy je w artykule. W artykule m.in.Czy dyrektor nadal monitoruje realizację podstawy programowejForma i sposób dokumentowaniaObserwacja umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnegoObserwacja lekcji - indywidualizacja procesu nauczaniaDokumenty do tematu m.in.Arkusz obserwacji zajęć edukacyjnychArkusz obserwacji zajęć edukacyjnych - indywidualizacja procesu nauczaniaArkusz kontroli dziennika lekcyjnegoArkusz obserwacji zajęć świetlicowychKarta działań nauczyciela

czytaj więcej »

Zapraszam do zapoznania się z omówieniem nowych przepisów i zmian, które obowiązują w prawie oświatowym od początku roku. Zmiany te implikują nowe obowiązki i zadania dyrektora oraz pracowników szkoły - warto je uważnie prześledzić!I.               PRAGMATYKA ZADOWOWA NAUCZYCIELI

czytaj więcej »

W szkole dyrektor wydawał zarządzenia m.in. 1. dotyczące innej organizacji zajęć w danym dniu, organizacji nauki zdalnej, oraz 2. w sprawie wysokości opłat za wynajem pomieszczeń szkolnych, powołania komisji przetargowej itp. W pierwszym przypadku zarządzenie jest podawane do wiadomości pracownikom, którzy potwierdzają podpisem zapoznanie się z nim. Takie zarządzenia są numerowane „w roku szkolnym”. Drugi przypadek to zarządzenia, które nie są potwierdzane podpisem pracowników i numerowane są „w roku kalendarzowym”. Czy to dobra praktyka? Powinien istnieć jeden czy dwa rejestry?

czytaj więcej »

Czy uczniowie na tych zajęciach mogą być oceniani na bieżąco (oceny bieżące)? Czy otrzymują ocenę śródroczną i roczną? Czy też nie należy w ogóle oceniać tych zajęć?

czytaj więcej »