Mentor w nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli

Od 1 września obowiązuje nowy system awansu zawodowego nauczycieli. Opiekun stażu został zastąpiony stanowiskiem mentora dla początkującego nauczyciela. Jego głównym zadaniem będzie wspieranie początkującego nauczyciela w procesie wdrażania się do pracy w zawodzie. Nowe stanowisko budzi wiele wątpliwości: kto może zostać mentorem, jaką rolę w awansie będzie odgrywał, czym się różni to stanowisko od stanowiska opiekuna stażu, czy nauczyciele realizujący staże na starych zasadach będą mieć nadal opiekuna? Ekspert porządkuje wątpliwości i analizuje nowe regulacje prawne. W artkule m.in.: Kto może zostać mentorem początkującego nauczyciela? Na jak długo powoływany jest mentor? Czym różnią się zadania mentora od zadań opiekuna stażu? Jaki jest udział mentora w ocenie pracy nauczyciela? Dokumenty do tematu: Informacji o przydzieleniu funkcji mentora (dla mentora) Informacji o przydzieleniu mentora (dla nauczyciela odbywającego okres przygotowania zawodowe)

POMOCNIK DYREKTORA - PAŹDZIERNIK: Rozpoczęcie stażu na dyplomowanego od 1 września 2022 r.

Zgodnie z nowymi zasadami awansu zawodowego nauczycieli, po 31 sierpnia 2022 r. nie ma możliwości rozpoczęcia stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego na dotychczasowych zasadach. Jedynie nauczyciele mianowani, którzy przed 1 września 2022 r. rozpoczęli staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, realizują go na dotychczasowych zasadach.

OCENIANIE UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2022/2023 – ROZWIĄZANIA PROBLEMÓW CZ. I

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów budzi zawsze wiele wątpliwości. Trzeba być stale na bieżąco z przepisami prawnymi, które wprowadzają liczne zmiany i nowe regulacje, ale pojawiają się też kwestie od dłuższego czasu wywołujące spory i dyskusje. Przykładowo, należy do nich kwestia oceny przewidywanej i jej obniżania – czy jest to możliwe?Autor publikacji zbiera problemy i pytania dyrektorów dotyczące tych zagadnień. W ten sposób powstał artykuł, który w kompleksowy sposób omawia zasady oceniania bieżącego uczniów. Każda wątpliwość zawiera opis sytuacji oraz konkretne prawidłowe postępowanie, wraz z omówieniem i podstawą prawną. Dzięki temu wszystkie sporne kwestie zostaną omówione i rozwiane.W artykule m.in.: Czy można stosować punktową skalę w ocenianiu bieżącym? Czy można podwyższyć ocenę przewidywaną? Jak wygląda procedura podwyższenia oceny przewidywanej? Czy można oceniać frekwencję na zajęciach wychowania fizycznego? Jak prawidłowo oceniać egzamin próbny?

NADZÓR PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY NA ROK SZKOLNY 2022/2023

Opierając się na wynikach i wnioskach z poprzedniego roku szkolnego, wytycznych kuratora, kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa dyrektor w każdym nowym roku szkolnym, do 15 września opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej swój plan nadzoru. Jest on podstawą do realizowania jego nadzoru. Plan ten i sprawowany nadzór muszą jednak przystawać do zmieniającej się rzeczywistości, nowych warunków czy wymogów, stąd tak istotne jest jego aktualizowania i wprowadzanie w życie bieżących zmian. Jak postępować sprawując nadzór, jakie dokumenty analizować w celu weryfikacji czy zadania szkoły są właściwie wypełniane, jak i kiedy można przeprowadzać kontrole wyjaśniamy w tym artykule. W artykule m.in.: Formy nadzoru pedagogicznego Analiza dokumentacji nauczania Obserwacje dyrektora Obowiązkowe kontrole planowe Plan nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty Praktyczne porady – 10 wytycznych Dokumenty do tematu: Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora na rok szkolny 2022/2023

Dokumentacja udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole CZ. II

Miesiąc temu, w pierwszej części artykułu dotyczącego dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, pisaliśmy na temat obowiązków dyrektora związanych z udzielaniem pomocy, dokumentacji dyrektora związanej z nadzorowaniem udzielania pomocy przez specjalistów i nauczycieli. Zapraszam na drugą część tekstu, w której piszmy następujące tematy: Dokumentacja dyrektora, nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Pierwsza część artykuły w poprzedniej aktualizacji, nr 210. W artykule m.in. Dokumentacja dyrektora związana z nadzorowaniem udzielania pomocy  Dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego  Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci