Konsekwencje za niezrealizowanie czynności w ramach zadań statutowych szkoły

Każdy nauczyciel zobowiązany został do zrealizowania w roku szkolnym 2016/2017 po 2h/tyg czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów: zwiększające szanse edukacyjne uczniów, przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce, rozwijające zainteresowania uczniów. Zobowiązanie było sformułowane Zarządzeniem Dyrektora szkoły z podstawą prawną: art. 42 ust. 1-2, 7a ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.). Jakie Dyrektor może wyciągnąć prawne konsekwencje wobec nauczycieli, którzy tych godzin nie zrealizowali?

Wolontariat szkolny  -  nowe zadania dyrektora

W ustawie Prawo oświatowe wprowadzone zostały nowe regulacje w zakresie działań szkoły w obszarze wolontariatu. Dotychczasowe przepisy nie regulowały szczegółowo tych zadań. Można powołać radę wolontariatu i uzupełnić statut o niezbędne zapisy. Opisujemy, co się zmieni i jak rozpocząć wdrażanie nowych obowiązków.

Uzupełnianie arkuszy ocen po klasie szóstej

W klasie szóstej szkoły podstawowej, do zakończenia nauki w klasie ósmej, obowiązują arkusze ocen uczniów założone na drukach wg dotychczasowych wzorów (nr 53, 53a). Co robić w sytuacji, gdy zabraknie kolumn (stron) do wpisywania wyników klasyfikacji rocznej lub końcowej?

Procedura nadania statutu niepublicznej szkole podstawowej

Jaka jest procedura nadania nowego statutu niepublicznej szkole podstawowej (przekształcanej z 6-letniej w 8-letnią szkołę podstawową)? W dotychczasowym statucie był zapis, że pierwszy statut nadaje osoba prowadząca, a zmiany wprowadza rada pedagogiczna uchwałą. Czy w związku z tym, iż powstaje nowy podmiot, statut w związku z reformą wprowadza osoba prowadząca?

Potwierdzanie odbioru świadectwa szkolnego

Czy wszyscy uczniowie szkoły podstawowej powinni potwierdzić odbiór świadectwa szkolnego? Do tej pory tylko uczniowie klas VI potwierdzali odbiór świadectw w Rejestrze wydanych świadectw.

Ponowne przyjęcie ucznia do szkoły obwodowej

Czy dyrektor ma obowiązek przyjąć ponownie do szkoły ucznia obwodowego, który na prośbę rodziców został wypisany ze szkoły obwodowej? Do klasy 5 uczeń realizował obowiązek szkolny w szkole obwodowej, 6 klasę w innej szkole i teraz rodzice chcą ponownie przepisać go do szkoły obwodowej.

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Część II: zasady, formy wsparcia, dokumentacja

Każdy uczeń, u którego rozpoznano indywidualne potrzeby rozwoju i edukacji, ma prawo do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkowym zadaniem przedszkoli, szkół i placówek. Organizuje ją dyrektor i to on jest odpowiedzialny za podejmowane działania. W części I (aktualizacja majowa) przedstawiliśmy szczegółowe zadania dyrektora, nauczycieli oraz specjalistów. W części II autor opisuje zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom.

Odpowiedzialność za szkodę poniesioną przez ucznia na terenie szkoły

Uczeń potrącił kolegę, w wyniku czego wypadł mu z ręki telefon i uległ uszkodzeniu. Czy szkoła odpowiada za szkodę? Rodzic domaga się zadośćuczynienia. W statucie jest zapis o możliwości używania telefonu w szczególnych przypadkach za zgodą nauczyciela.

Klasyfikacja ucznia w nauczaniu domowym

Czy uczeń realizujący nauczanie domowe jeśli nie zaliczy egzaminu klasyfikacyjnego z maksymalnie dwóch przedmiotów ma prawo do egzaminów poprawkowych, czy też kończy nauczanie domowe i powtarza klasę?