PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO DYREKTORA SZKOŁY 2021/2022 - WERSJA AKTUALNA, PO ZMIANACH. STAN NA 14.09. 2021

Zapoznaj się z przykładowym planem nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły. Dokument uwzględnia najnowsze zmiany i wymagania prawne, które weszły w życie 3 września tego roku. Przedstawiamy gotowy dokument. Uwaga! Zmiany względem wcześniejszych wersji zostały zaznaczone na kolor czerwony. 

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny

Najprawdopodobniej rok szkolny 2021/2022 także będzie obciążony  epidemią, zatem szkolny program wychowawczo-profilaktyczny powinien proponować działania wychodzące naprzeciw tej sytuacji. Przedstawiamy wytyczne do opracowania oraz przykładowy dokument, do wykorzystania we własnej placówce oświatowej.

Rozwiązania organizacyjne dla rady pedagogicznej na nowy rok szkolny

Rada pedagogiczna to najważniejszy organ kolegialny w szkole. Należyte funkcjonowanie rady pedagogicznej przekłada się na prawidłowe działanie szkoły. Organizacja rady powinna odbywać się zgodnie z przepisami Prawa oświatowego, a także przyjętym przez radę regulaminem. Podpowiadamy, jakie zaplanować rozwiązania organizacyjne dla rady pedagogicznej na nowy rok szkolny 2021/2022. Artykuł przedstawia w tabeli 14 najbardziej problematycznych kwestii dotyczących posiedzeń rady pedagogicznej, wraz z komentarzami i wskazówkami ekspertów oświatowych.

Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022 – wersja aktualna na 8.09.2021 r.

Początek roku szkolnego 2021/2022 wprowadza zmiany w przepisach dotyczących nadzoru pedagogicznego. Główną zmianą jest wprowadzenie zamiast ewaluacji – kontroli. Dotyczy to zarówno nadzoru zewnętrznego, jak i nadzoru dyrektora szkoły. O wskazówkach dla dyrektora do opracowania planu oraz o przykładowym planie nadzoru na rok szkolny 2021/2022 piszemy w artykule.

PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO DYREKTORA SZKOŁY na rok szkolny 2021/2022

Nadzór pedagogiczny od 1 września 2021 r. ma być zmieniony (stan prawny na 18 sierpnia). Według projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego - najważniejszą zmianą jest odstąpienie od ewaluacji jako formy nadzoru pedagogicznego. Zmiana dotyczy zarówno nadzoru zewnętrznego, jak i nadzoru dyrektora szkoły. Ewaluacja została zastąpiona kontrolą, która ma na celu ocenę „przebiegu procesów kształcenia i wychowania” oraz „efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki”. Bez zmian pozostaje kontrola „stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności  statutowej szkoły lub placówki”. Obecnie są trzy formy nadzoru pedagogicznego zewnętrznego i wewnętrznego: kontrola (3 zakresy), wspomaganie, monitorowanie. Uwaga! Na dzien publikacji materiału - 8.09.2021 r. - nie ma nowego rozporządzenia.  Plan nadzoru został opracowany na podstawie projektu z 25 maja. Dnia 31 sierpnia ukazała się  aktualizacja projektu z 25 maja. Aktualizacja nie wprowadza różnic, wcześniej zapowiadanych w projekcie z 25 maja, więc nadal  formami nadzoru po nowemu powinna być kontrola, wspomaganie i monitorowanie.   Obecnie na stronie MEiN jest informacja, że po wejściu w życie zmian w nadzorze będą tylko dwie formy nadzoru: kontrola i wspomaganie. Pojawia się pytanie, co z monitorowanie - rozporządzenie zmieniające jeszcze nie zostało opublikowane. Uwaga! Jeśli zniknie monitorowanie, to należy zrobić korektę do zamieszczonego planu nadzoru pedagogicznego - tzn. wyciąć ostatni fragment w tabeli dotyczący monitorowania. Od razu po wprowadzeniu zmian, zamieścimy na stronie internetowej aktualny, gotowy do pobrania wzór.  

Plan nadzoru dyrektora szkoły na rok 2021/2022 - wersja aktualna na 8.09.2021 r.

Przykładowy plan nadzoru pedagogicznego dyrektora Szkoły ………………………………….……… Nr …… w ………………………………………... w roku szkolnym 2021/2022

Egzamin zawodowy - warunek promocji i ukończenia szkoły

Zmiany wprowadzane w szkolnictwie branżowym objęły również obowiązek przystąpienia przez uczniów i słuchaczy do egzaminów zawodowych. Nie wywiązanie się z tego obowiązku skutkuje brakiem promocji do klasy programowo wyższej lub jej nieukończeniem. W artykule opisujemy kogo dotyczy ta zasada, w jakich latach szkolnych i jakie są konsekwencje nie wywiązywania się z niej dla uczniów oraz słuchaczy.