Skutki reformy oświaty w sprawach zarządczych

Reforma oświaty i wprowadzenie nowych przedmiotów, przekształcenie szkoły, nowy wymiar godzin nauczania wymagają od dyrektora ustalenia szkolnego planu nauczania, w tym zweryfikowania liczby godzin przydzielonych poszczególnym nauczycielom, z uwzględnieniem zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Ważnym zadaniem jest przy tym weryfikacja kwalifikacji nauczycieli oraz nowelizacja statutów, zaś większość nowych obowiązków trzeba wykonać w 2017 roku.  

Dyrektor nie podejmie niektórych decyzji bez porozumienia ze związkami zawodowymi

Dla ważności niektórych czynności podejmowanych przez dyrektora przepisy wymagają współdziałania ze związkami zawodowymi. Polega ona na uzgodnieniu lub uzyskaniu opinii związku w określonych sprawach i mimo że ta druga forma nie jest dla dyrektora wiążąca – pominięcie konsultacji związkowej to uchybienie, które może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne – 5 zagadnień i 50 przykładów z praktyki

Wypłata trzynastki zależy od efektywnego przepracowania w danej szkole co najmniej 6 miesięcy. Jednakże w niektórych przypadkach pracownik nie otrzyma trzynastki nawet wówczas, gdy przepracuje wymagany okres, a w innych sytuacjach trzynastka będzie mu przysługiwała mimo niespełnienia wspomnianego wymogu. Prezentujemy 5 najważniejszych zagadnień związanych z wypłatą dodatkowego wynagrodzenia rocznego i wyjaśniamy, kiedy trzynastka powinna być przyznana, a kiedy nie należy jej wypłacać.

Czy nowe kompetencje kuratorów oświaty wpływają na prace dyrektora

Nowelizacje ustawy o systemie oświaty oraz Karty Nauczyciela nadają kuratorowi oświaty nowe kompetencje, wzmacniając tym samym pozycję organu nadzoru pedagogicznego w relacji z organami prowadzącymi szkoły. Zmiany te wyznaczają dyrektorowi nowe zadania lub modelują dotychczasowe. Prezentujemy przegląd nowych kompetencji kuratora oświaty oraz zadań dyrektora w omawianym zakresie.