OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W CZASIE EPIDEMII I KSZTAŁCENIA ZDALNEGO

Administratorem danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest szkoła reprezentowana przez jej dyrektora. Również to dyrektor, a nie nauczyciele prowadzący zajęcia online, jest odpowiedzialny za przetwarzanie tych danych zgodnie z prawem. Co więc trzeba wiedzieć, by uniknąć błędów? W poradniku „Ochrona danych osobowych w czasie epidemii i kształcenia zdalnego” przeczytasz m.in., jak zaktualizować procedury i przepisy wewnętrzne, aby dostosować je do kształcenia zdalnego oraz hybrydowego. Dodatkowo publikacja zawiera rozdział, w którym eksperci odpowiadają na pytania Czytelników.

MEN: Egzaminy zewnętrzne w latach 2022-2023

Zgodnie z tym, co ogłosiło Ministerstwo Edukacji i Nauki - egzaminy zewnętrzne w 2022 r. będą przeprowadzane na takich samych zasadach jak egzaminy w tym roku szkolnym. W przypadku egzaminu ósmoklasisty oznacza to, że nie będzie przedmiotu dodatkowego, który wejdzie dopiero w 2024 r. Natomiast w 2023 r. zrezygnowano z progu zdawalności na egzaminie maturalnym z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym.

Kontrola spełniania obowiązku szkolnego - różnice w wykazach gmin i szkoły

Zarówno zgłaszanie dzieci do szkół, jak i kontrola spełniania obowiązku są zadaniami sprawiającymi wiele kłopotów i przysparzającymi wielu wątpliwości. Kluczowe znaczenie przy zapisie dziecka do szkoły obwodowej, kontrolowaniu spełniania obowiązku szkolnego oraz właściwym prowadzeniu dokumentacji ma miejsce jego zamieszkania. Okazuje się jednak, że gminy często przekazują dyrektorom informacje o dzieciach zameldowanych na pobyt stały lub czasowy w obwodzie szkoły. Czy mają one znaczenie dla dyrektora? Czy szkoła ma możliwość, aby sprawdzać faktyczne miejsce zamieszkania dziecka?

MEN: Od kwietnia rusza program „Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii”

Zdalne nauczanie, które trwa od wielu miesięcy, spowodowało, że uczniowie mniej się ruszają, a więcej siedzą przed komputerem. Resort edukacji ze specjalistami z Akademii Wychowania Fizycznego pomoże uczniom wrócić do sprawności fizycznej. Od kwietnia br. rusza program MEiN i AWF „Aktywny powrót do szkoły”. Szkolenia dla nauczycieli rozpoczną się w kwietniu i potrwają do grudnia.

MEN: III program wsparcia uczniów po pandemii - dodatkowe zajęcia wspomagające

Po powrocie z edukacji zdalnej uczniowie z klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych będą mogli uczestniczyć w dobrowolnych zajęciach wspomagających - to trzeci z czterech programów dotyczący wsparcia uczniów w czasie i po pandemii. Zasady organizacji zajęć zostaną określone w rozporządzeniu MEiN. 

MEN: II program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w czasie i po pandemii

Resort edukacji zapowiedział też drugi z czterech programów wsparcia uczniów i nauczycieli w czasie i po pandemii. Tym razem wsparcie ma dotyczyć aspektów psychologiczno-pedagogicznych, które obejmą uczniów, a także nauczycieli i rodziców. Program rozpocznie się w kwietniu.

WARSZTAT EDUKACYJNY: Jak radzić sobie z zachowaniami agresywnymi

Częstą przyczyną zachowań agresywnych uczniów wobec siebie jest nieumiejętność radzenia sobie z emocjami i rozwiązywaniem konfliktów. Powody takiego stanu rzeczy tkwią niejednokrotnie w rodzinach (kłótnie, przemoc, nadmierna dyscyplina, brak zainteresowania itd.), a także w nieformalnych grupach rówieśniczych. Warto wykorzystać scenariusz podczas zajęć z uczniami na temat agresji.

Arkusz organizacji na rok szkolny 2021/2022 - 7 kroków postępowania

Arkusz organizacji pracy szkoły to jeden z najważniejszy i niezbędny dokument w każdej publicznej placówce oświatowej. Jak co roku, marzec upływa na planowaniu ruchu kadrowego oraz opracowywaniu arkusza organizacji pracy na kolejny rok szkolny. Wszelkie czynności kadrowe powinny być w nim uwzględnione. Dokument opracowuje się w marcu, a następnie przekazuje do konsultacji z organizacjami związkowymi. Przedstawiamy, krok po kroku, jak przygotować arkusz organizacji szkoły i przedszkola na rok szkolny 2021/2022.